נגישות

מטרות התזונה בגיל הילדות הן אספקת כל רכיבי התזונה על מנת להבטיח גדילה והתפתחות תקינה, תמיכה בפעילות היומית והקניית הרגלי אכילה נכונים.

על העוסקים בתחום הרפואי-טיפולי בילדים לדעת לזהות את הילדים הנמצאים בסיכון תזונתי המחייב בירור וטיפול. ילדים בסיכון תזונתי הם ילדים בעודף משקל, ילדים בתת משקל, ילדים הסובלים מבררנות במזון, ילדים האוכלים בכמות או בצורה שלא מתאימה לגילם וילדים הסובלים מבעיות רפואיות הקשורות למזון (לדוגמא- צליאק, אלרגיות למזון, GERD..).

הנקה:

ההנקה היא ההזנה המומלצת עד גיל 6 חודשים. זוהי ההזנה האופטימלית לתינוק. בין ייתרונות ההנקה- מניעת זיהומים והורדת הסיכון לאלרגיות ויתרונות בריאותיים לאם המניקה. חשוב לזכור שישנם מספר מצבים המהווים קונטרה-אינדיקציה להנקה כמו מחלות מטבוליות ו-HIV חיובי.

שתיה:

עד גיל שנה יש להרתיח את כל סוגי המים (כולל מים מינרלים). עד גיל 1/2 שנה התינוק מקבל את כל כמות הנוזלים הדרושה לו מההנקה או מהתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות). לכן אין צורך בתוספת שתיה למעט במקרים מיוחדים. יש להנחות את ההורים להגביל/להמנע מתן שתיה ממותקת , חליטות/אבקות/גרגירים להכנת משקאות תינוקות. מתן משקאות אלה עלול לגרום לשילשולים, פגיעה בגדילה ועששת שיניים.

חשיפה למזונות מוצקים:

ישנם מספר תנאים מוטורים ותחושתיים המראים על מוכנות התינוק לשינוי מרקם המזון כמו- שליטה טובה בראש ובגוו, קוארדינציה ומיומנות בליעה שתמנע אספירציה והעלמת רפלקס דחיקת הלשון. חלק מפרמטרים אלה נלמדים בתהליך החשיפה למזון ולכן מומלץ שהתהליך יתבצע בקצב איטי ולאורך זמן.

מחקרים הראו שהתקופה הטובה ביותר ללימוד מיומנויות אכילה היא בגיל 4-7 חודשים. דחיה של חשיפת התינוק למזון מוצק עלולה לגרום בהמשך לבעיות אכילה. יש לזכור, שבדרך כלל ילדים מגיבים בצורה שלילית למזונות חדשים, אך הם יתרגלו אליהם עם הזמן והניסיון.

שלבי הזנת התינוק עד גיל שנה:

מלידה עד שבוע 17: הנקה בלבד ללא תוספות. במידה ולא מתאפשר, תמ"ל על בסיס חלבון חלב פרה מועשר בברזל

4-6 חודשים: במקביל לחלב אם תוספת טעימות מזון, מספר כפיות עד פעמיים ביום. תוספת טעימות הדרגתית, כל מזון בנפרד, של פרי או ירק, עוף/הודו/דגים/ביצים , טחינה וקיטניות.

בגיל 4-7 חודשים: חשיפה לכמויות קטנות של גלוטן במקביל להנקה, על מנת להוריד את הסיכון לצליאק.

בגיל 9-10 חודשים: מומלץ להוסיף לתפריט התינוק מוצרי חלב כמו גבינות ויוגורט. אין לתת לתינוק מוצרי חלב דלי שומן (1/2-0% שומן).

בגיל שנה: ניתן להוסיף חלב לשתיה ודבש. ולעבור לתזונה מאוזנת ומגוונת. תוספת ויטמינים ומינרלים בשנה הראשונה לחיים: ויטמין D - מתן 400 IU ויטמין D מלידה ועד גיל שנה. ברזל - מתן ברזל מניעתי מגיל 4 חודשים עד גיל שנה.

המלצות לתזונת התינוק מהשנה השניה לחיים:

מומלץ לתת ארוחות קטנות, תכופות, מזינות ומגוונות. על המזון להיות קל ללעיסה וחתוך לחתיכות בגודל נגיסה. יש להזהיר את ההורים ממזונות העלולים לגרום לחנק.

על מנת לספק לילדים ברזל, יש להקפיד כל יום על מתם מנה חלבונית בשרית איכותית מומלץ לצמצם מתן מזונות עשירים בנתרן- תוספות מלח, אבקות מרק וחטיפים. חשוב לעודד אכילה ביחד עם שאר בני המשפחה סביב השולחן.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

הנרייטה - מועדון יולדות כאן בשבילכן