נגישות

קשיים רגשיים

הקשיים הרגשיים המאפיינים את אוכלוסיית המטופלים בהפריה חוץ-גופית

אי פוריות היא בעיה רפואית המשפיעה על כל היבטי חייו של האדם, החל מרגשותיו כלפי עצמו, יחסיו עם אחרים, השקפותיו על החיים ועד קשיים בזוגיות והיכולת לשמר שגרת היום, לימודים ויכולת להתקדם בקריירה.

קבוצות ופגישות תמיכה יכולות להפחית את תחושת הבדידות ולספק הזדמנות ללמוד מאחרים המתנסים באי פוריות גם הם. ייעוץ אישי וזוגי מהווה הזדמנות לשוחח עם איש מקצוע שיעזור לברר רגשות ולזהות מנגנונים של התמודדות.

ביחידתנו אנו מציעים קבוצות תמיכה ושיחות פרטניות-אישיות ועם גורם מקצועי.

מצוקה המתעוררת בעקבות זיהוי בעיית עקרות:

אי היכולת של גברים ונשים להפוך להורים בתהליך טבעי של הריון ולידה, מעורר לעתים קרובות לחץ נפשי. בעיית הפוריות נתפסת ע"י חלק מהאוכלוסייה, נשים או גברים, כליקוי או כמום גופני המעורר צער, דיכאון ורגשות אשם יחד עם פגיעה בתחושת שלמות הגוף ובתחושת הערך העצמי. הטיפול הרפואי המוצע במסגרת הפריה חוץ-גופית מעודד ומרגיע תחושות קשות אלו, אך המצוקה יכולה לשוב ולהתעורר בתגובה להתמשכות הטיפולים או למאמצים הנפשיים והפיזיים שהם דורשים.

הבדלים בתגובות בני זוג לבעיה ו/או לטיפול המוצע:

זיהוי של בעיית פוריות אצל גבר או אישה יכול לעורר תחושות אשמה ביחס לבן/בת הזוג, או לחילופין תחושת אכזבה מבן/בת הזוג הלוקה בבעיית הפריון ו/או כעס והאשמה כלפיו. כאשר הטיפול הרפואי מחייב תרומת זרע או תרומת ביציות, יכול להתפתח קונפליקט ביחס להסכמה לטיפול או קושי רגשי להתמודד עם השלכותיו.

קשיים רגשיים הקשורים בתהליך הטיפול:

אי הוודאות לגבי משך הטיפול וסיכויי הצלחתו.

אי הוודאות לגבי סוג הטיפול הנדרש שעשוי להשתנות ומחייב מאמצי הסתגלות חדשים.

הבדיקות הגניקולוגיות, הטיפולים הכירורגיים והתרופתיים מלווים לעתים באי נוחות, בכאב פיזי, ובתופעות לוואי שונות. 

שלבים מכריעים בטיפול מעוררים לעתים עלייה של מתח וחרדה. 

 הטיפולים משבשים את שיגרת החיים ועלולים לעורר קשיים במסגרות התעסוקה של הנשים, מה שמחריף את המתח והלחץ הכרוכים בהתמודדות עם הטיפול.

מחקרים וניסיון טיפולי בעולם ובארץ, כולל במוסדנו, מראים שמלבד טיפול נפשי אינדיווידואלי יכול סיוע פסיכולוגי באמצעות קבוצה לעזור בהתמודדות. טיפול זה עשוי להקל על הלחץ הרגשי, לעזור למטופלים בקבלת החלטות ביחס לטיפול ולשפר את איכות החיים הכללית. מרפאת ההפריה החוץ-גופית בשילוב עם המרפאה הפסיכיאטרית של ביה"ח מקיימת קבוצות תמיכה לזוגות ולנשים לא נשואת הנמצאים בטיפולנו.

מטרות הטיפול הקבוצתי התומך:

לאפשר מפגש עם אנשים החווים חוויות דומות, לשם קבלת תמיכה והיחשפות לגישות ולדרכי התמודדות חדשות.

להתמודד עם הבדלים בגישה ובתפיסה בין בני הזוג לגבי בעיית הפוריות וביחס לטיפול המוצע.

לברר ולשפר קשיים בתקשורת בין בני הזוג לבין עצמם ובינם למשפחתם ולחבריהם.

לברר קשיים הנוצרים בעקבות הטיפול בקיום שיגרת היום ובעבודה, ולדון בדרכי התמודדות עמם.

להרחיב ידע אודות שיטות טיפול בעקרות ומהלכן, לאפשר בירור שאלות שונות ביחס לטיפול במטרה לצמצם תחושות של אי-בהירות ואי-ודאות.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

הנרייטה - מועדון נשים ויולדות כאן בשבילכן