נגישות

תנועות העובר

אישה הרה מתחילה להרגיש את תנועות העובר בערך בשבוע ה- 20 להיריון. תנועות אילו הן הביטוי הטבעי ביותר של רווחת התינוק ותקינות ההיריון.

בשליש השלישי להיריון - אם יש ירידה ניכרת בתנועות העובר, או העדר תנועות - עליך לפנות לחדר לידה ללא דיחוי.

זכרי: לעובר יש תקופות ערנות ותקופות שינה ולכל עובר התנהגות וקצב משלו. לעיתים "חוסר תנועות" נובע מחוסר תשומת לב מצדך ולא בעיה של ממש.

שנים רבות התייחסו לתנועות העובר כאל סימן לקיום הריון ועובר חי. תנועות העובר מוזכרות לראשונה בתנ"ך, כאשר נאמר על רבקה אשת יצחק "ויתרוצצו הבנים בקרבה" (בראשית כ"ה, 22).

בשנים האחרונות הוכח מעל לכל ספק שתנועות העובר בתוך הרחם אכן מהוות מדד חשוב לחיותו ולמצב בריאותו של העובר.

מתי חשה האישה לראשונה בתנועות העובר?

האישה מרגישה את תנועות העובר לראשונה בין שבועות הריון ה- 18 ל- 23 (חודש חמישי), ולעתים אף קודם לכן. בתחילה תנועות העובר נדירות יחסית ומורגשות בקושי. בהדרגה נעשות התנועות חזקות ורבות ואז האישה יכולה להבדיל היטב בין תנועות העובר לבין פעילות אחרת, כגון תנועות המעיים והתכווצויות הרחם.

מהו מספר התנועות היומי?

ממוצע התנועות היומי של העובר עולה בהדרגה מ- 200 תנועות ליום בשבוע ה- 20 להריון, לרמה ממוצעת של כ- 570 תנועות בשבוע ה- 32, ולאחר מכן קיימת ירידה הדרגתית עד כדי 280 תנועות ביום, סמוך ללידה.

בהריון תאומים שיעור התנועות גדול יותר מאשר בהריון עם עובר יחיד.

האם קיימים שינויים במספר התנועות מיום ליום?

קיימים הבדלים במספר התנועות בין יום אחד למשנהו. להבדלים אלה אין משמעות, אך ירידה ניכרת במספר התנועות והיחלשותן, ובעיקר העדר תנועות, עלולים להצביע על מצוקת עובר.

מהם שינויי קצב התנועות במשך היום?

גם קצב התנועות במשך היום אינו אחיד. ידוע כי קיימת מחזוריות מסוימת של ערות ושינה של העובר. העובר יכול לישון כ- 10 עד 30 דקות ולאחר מכן להתעורר ושוב לישון, וחוזר חלילה. ככל שההיריון מתקדם, משך השינה ארוך יותר, אך ניתן לשער שתקופות השינה לא נמשכות יותר מ- 30 דקות כל אחת.

במה תלוי מספר התנועות היומי המדווח על ידי האישה?

בפעילותו העצמית של העובר; לכל עובר קצב משלו.

במשך תקופות השינה של העובר.

בגיל ההיריון. מספר התנועות ואופיין משתנה במהלך ההיריון.

בנכונות האישה להקפיד בספירת התנועות. אישה המתרכזת בספירת התנועות, תרשום יותר תנועות מזו הסופרת תוך ביצוע פעילות אחרת, לכן יש חשיבות לשיתוף הפעולה מצד האישה.

בתרופות שמקבלת האישה. קיימות תרופות העוברות דרך השליה ומשפיעות על תנועות העובר.

בגירויים חיצוניים. רעש עז (כמו מוסיקה רועשת), אור חזק ומגע חיצוני בבטן האישה ההרה יכולים לגרום לתזוזת העובר.

במצב בריאותו של העובר. במצבים כמו רעלת הריון סוכרת או מחלות אחרות, עלול להיגרם סבל עוברי, אשר אחד מביטוייו הוא ירידה במספר תנועות העובר, היחלשותן ולבסוף היעלמותן.

ספירה יומיומית של תנועות העובר משמשת כאחת השיטות למעקב אחר מצבו של העובר. בכל מקרה, באמצעות שיטה זו תוכלי להיות שותפה למעקב אחר מצב בריאותו של עוברך.

כיצד עליך לספור את תנועות העובר ?

ספרי את תנועות העובר שלוש פעמים ביום: בבוקר, בצהרים ובערב.

אם בתוך 30 דקות חשת ב - 4 תנועות ויותר, תוכלי להפסיק לספור, עד למועד הספירה הבא.

אם בתוך 30 דקות ספרת פחות מ - 4 תנועות, המשיכי לספור עד 4 שעות, בהן עלייך לחוש לפחות ב- 10 תנועות.

אם בתוך 4 שעות חשת לפחות 10 תנועות, תוכלי להפסיק לספור, עד למועד הספירה הבא.

אם במשך 4 שעות חשת פחות מ- 10 תנועות או לא חשת כלל בתנועות, פני לבית-החולים לביצוע בדיקות נוספות, כגון: רישום הדופק העוברי וסריקה על-קולית (אולטרה סאונד).

חשוב לזכור שאם מספר התנועות יורד באופן ניכר, ובעיקר, אם התנועות נעשות חלשות, כאשר בעבר הרגשת גם תנועות חזקות, הדבר צריך לעורר את חשדך שמשהו אינו כשורה, בעיקר אם במשך 4 שעות לא הרגשת תנועות כלל.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

הנרייטה - מועדון נשים ויולדות כאן בשבילכן