נגישות

רעלת הריון

רעלת הריון (Preeclampsia), המוכרת גם בשם טוקסמיה או פרה-אקלמפסיה, מוגדרת כלחץ דם גבוה המופיע אחרי שבוע 20 להריון ומלווה בהפרשת חלבון בשתן וכתוצאה מכך אגירת נוזלים ובצקות.

הגורם לרעלת הריון עדיין אינו ידוע, אבל נראה שמקור המחלה בשליה לא תקינה. לכן, בחלק מהמקרים (ובעיקר בקשים) נמצא קשר בין רעלת הריון ובין גדילה לא תקינה של העובר.

בדרך כלל, בצורתה הקלה של רעלת הריון לא תרגישי שום דבר שונה, ורק בבדיקות לחץ דם יתגלו ערכים גבוהים של 140/90 ומעלה. במקרים הקשים יותר של רעלת הריון העלייה בלחץ הדם עלולה להיות מלווה בכאבי ראש, הפרעות בראייה, וכאבים ברום הבטן. סימנים אלו מבשרים לרוב החמרה של רעלת הריון ועלולים להוות סימן מקדים לאקלמפסיה (Eclampsia - הפרעה פרכוסית הדומה לאפילפסיה ועלולה לסכן את חיי היולדת והעובר).

במהלך האשפוז עקב רעלת הריון

במהלך האשפוז יעקוב הצוות הרפואי אחר לחץ הדם 4-3 פעמים ביום, ויילקחו ממך לעתים תכופות בדיקות דם לתפקודי כבד וספירת דם, העלולים להיות מופרעים במהלך רעלת הריון. כמו כן תתבקשי לאסוף שתן במשך 24 שעות על מנת למדוד את כמות החלבון המופרשת בו.

במשך האשפוז במחלקה תעברי ניטור עוברי יום-יומי ואולטרה סאונד לפי הצורך.

את תישקלי מדי יום, כדי לזהות הצטברות חריגה של נוזלים, הגורמת לעלייה מהירה במשקל.

עד שבוע הריון 34 תקבלי זריקת צלסטון להבשלת ריאות העובר - 2 זריקות בשריר בהפרש של 24 שעות זו מזו.

חשוב לשכב ככל שתוכלי על צד שמאל, כי בצורה זו הרחם לוחץ פחות על כלי דם גדולים וכך משתפרת זרימת הדם אליו ולחץ הדם יורד.

אם תחול החמרה בלחץ הדם, שבעקבותיה עולה הסיכון להחמרה פירכוסית, ייתכן שתטופלי בתרופה מגנזיום סולפט הניתנת לתוך הווריד במשך 48-24 שעות, וכן בתרופות להורדת לחץ הדם ככל שיידרש.

למה עלייך לשים לב במקרה של רעלת הריון?

חשוב להרבות במנוחה ובשתייה, ולהפחית את צריכת המלח. יחד עם זאת, עלייך לרדת לשירותים, להתקלח ולאכול בחדר האוכל, אלא אם כן נאמר לך מפורשות להימנע מפעילות זו.

כאבי ראש

טשטוש ראייה

הפחתה בתנועות העובר

בחילות או הקאות

כאבים ברום הבטן

עלייה מהירה במשקל

מועד הלידה

מועד הלידה תלוי בחומרתה של רעלת הריון , בגיל ההריון, ובמצב העובר ומצבך.

למידע נוסף על הריון חוץ רחמי

דימום בהריון

פקק רירי

היפרדות שליה

טחורים בהריון

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

הנרייטה - מועדון נשים ויולדות כאן בשבילכן