נגישות

דימום בהריון

מהו דימום בהריון והאם דימום זה מסוכן?

דימום וגינאלי בשליש השני ו/או השלישי של ההריון מסכן את חיי העובר ואת האם.

ישנן מספר סיבות אפשריות לדימום כזה: דימום שמקורו בצוואר הרחם, היפרדות שליה, שליית פתח, דימום מכלי דם עוברי, וחבלה.

דימום שמקורו בצוואר הרחם:

ייתכן מצב בו מקור הדימום הוא בפוליפ, "פצע" או כל תהליך אחר בצוואר הרחם. לרוב הדימום יופיע לאחר קיום יחסי מין, ופרט למקרים חריגים ונדירים הוא אינו מהווה סיכון להמשך ההריון.

היפרדות שליה:

במקרה זה חלק מהשליה נפרד מקיר הרחם, דבר המוביל לדימום ומלווה בדרך כלל בכאבי בטן. מקור הדימום הוא בכלי דם אימהיים ולא דימום של העובר. ברוב המקרים תהליך זה חולף בלא שייגרם נזק לעובר או לאם. במיעוט המקרים, כאשר שטח גדול מהשליה נפרד מדופן הרחם, עלול העובר לגלות סימני מצוקה, או, לחילופין, האם עלולה לדמם משמעותית. במקרים אלו יש חשיבות ביילוד מידי גם אם מדובר בשבוע הריון צעיר יחסית.

שליית פתח: במצב זה השליה מכסה את צוואר הרחם באופן חלקי או מלא. כאן הדימום לרוב לא מלווה בכאבים. כאשר מזהים שליית פתח, הלידה תהיה בניתוח קיסרי.

דימום מכלי דם עוברי: ייתכן מצב נדיר בו כלי דם עוברי פוקע ומדמם, לרוב לאחר ירידת מים. במקרים אלו תיתכן מצוקת עובר משנית לאבדן כמות דם יחסית קטנה.

למידע על גלולות

במהלך האשפוז:

במהלך האשפוז יעקוב הצוות הרפואי אחר כמות הדימום (תתבקשי לאסוף את הפדים), ואחת למספר ימים יילקחו בדיקות דם. במשך האשפוז במחלקה תעברי ניטור עוברי יום-יומי ואולטרה סאונד לפי הצורך. ייתכן שהדימום ייפסק לגמרי, או שיהפוך להפרשות חומות, המעידות על דם לא טרי.

ההחלטה על שחרור הביתה תלויה בסיבת הדימום, בחומרת המצב, במצב העובר ומצבך, בגיל ההיריון, ובשאלה האם מדובר באירוע בודד או חוזר.

במידה והדימום חוזר על עצמו ובנוסף יש שליית פתח, יש צורך באשפוז ממושך, לרוב עד ללידה.

במידה והדימום חל לפני שבוע 34 תקבלי זריקת צלסטון להבשלת ריאות העובר - 2 זריקות לשריר, בהפרש של 24 שעות זו מזו.

למה עלייך לשים לב?

חשוב להרבות במנוחה ובשתייה. יחד עם זאת, עלייך לרדת לשירותים, להתקלח ולאכול בחדר האוכל, אלא אם כן נאמר לך מפורשות להימנע מפעילות זו.

יש לדווח על כל שינוי בכמות הדימום או אופיו (קרישי דם או דם מהול במים).

הפחתה בתנועות העובר או ריבוי תנועות חריג

תחושה של ירידת מים

כאבים

מועד הלידה:

ההחלטה על מועד הלידה תלויה בכמות הדימום, גיל ההריון, סיבת הדימום, מצב העובר ומצבך. במקרים של שליית פתח, אלא אם כן ייווצר צורך דחוף לסיום ההיריון קודם לכן, נמליץ על סיום הריון מתוכנן בשבוע 37 על ידי ניתוח קיסרי.

בברכת המשך הריון תקין, צוות המחלקה, ללדת בהדסה הר הצופים


לקריאה על פקק רירי לחצו כאן

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

הנרייטה - מועדון נשים ויולדות כאן בשבילכן