נגישות

בדיקה לגילוי סטרפטוקוק בהריון

לפי נתונים של ארגון הבריאות העולמי שיעור תמותת תינוקות בישראל ירד דרמטית בעשור האחרון, והוא נמוך יותר מזה של בריטניה וארצות הברית. ממצאים אלו הם תוצאה של מערכת הבריאות המצוינת בישראל וההשקעה הרבה ברפואה מונעת לאם ולילוד. רפואה מונעת פירושה ביצוע בדיקות ואף מתן טיפול לאדם בריא על מנת למנוע את המחלה בעתיד, מבחינת "הקדם תרופה למכה".

בחדרי הלידה של בית חולים הדסה משקיעים רבות ברפואה מונעת. התקופה בה שיעור התמותה הוא הגבוה ביותר במהלך חיי האדם, היא החודש הראשון לאחר הלידה.

אחד התחומים בהם אנו עוסקים בשנים האחרונות הוא מניעה של זיהום ילודים בסטרפטוקוק מקבוצה ב'. תינוק אחד מתוך 5,000 יחלה בזיהום. זהו זיהום נדיר ביותר אך מהווה סיבה עיקרית לתחלואה ותמותת תינוקות לאחר הלידה. זיהום מוקדם מופיע בשבוע הראשון לחיים, הוא עובר מאם נשאית לתינוק במהלך הלידה ועלול לגרום לפגיעה רב מערכתית: דלקת ריאות, דלקת קרום המוח ואף מוות. הטיפול היעיל ביותר הינו מתן אנטיביוטיקה מניעתית לאם במהלך הלידה.

קימות שתי גישות למתן טיפול מונע בסטרפטוקוק מקבוצה ב'. לפי גישת "גורמי הסיכון", הטיפול באנטיביוטיקה מניעתית במהלך הלידה ניתן רק לנשים עם גורמי סיכון כגון לידה מוקדמת, ירידת מים ממושכת, חום אימהי או ילד קודם שחלה בזיהום זה. לפי גישת "סקר האוכלוסייה", לקראת סוף ההיריון, בשבוע 35 ועד שבוע 37, נלקחת תרבית לסטרפטוקוק מקבוצה ב' ונשים נשאיות מטופלות באנטיביוטיקה במהלך הלידה. בשנת 2002 הוכח במחקר שבוצע בארה"ב, כי שיטת הסקר הינה יעילה יותר ולכן הומלץ לפעול לפי גישת סקר האוכלוסייה.

משרד הבריאות בישראל אינו ממליץ על ביצוע בדיקת סקר באוכלוסייה, מחקרים שבוצעו בישראל בשנות ה-80 חשפו שיעור נשאות נמוך באימהות ושיעור תחלואה נמוך בילודים, לפיכך לא היה צורך באימוץ ההמלצות האמריקאיות לביצוע גישת הסקר. במחקר שבוצע בהדסה הר הצופים בין השנים 2006-2009 נמצא שיעור נשאות של 17.7%, שיעור גבוה משמעותית מהממצאים בעבר. על אף העדר המלצה ל"סקר אוכלוסייה", יותר ויותר רופאים נוטים לבצע בדיקות נשאות לחיידק, גם הנשים מודעות יותר ודורשות להיבדק ולקבל טיפול בהתאם.

אנחנו בבתי החולים של הדסה מאמינים ש"כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם ומלואו". אף על פי שזיהום זה נדיר, אנו נוקטים בכל האמצעים על מנת להפחית את התחלואה והתמותה מזיהום ילודים בסטרפטוקוק מקבוצה ב'.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

הנרייטה - מועדון נשים ויולדות כאן בשבילכן