נגישות

בדיקת סקר שליש שני להריון (התבחין המשולש / חלבון עוברי)

בדיקת הדם המשולשת נעשית בשבועות 16-20 להריון (שבועות הריון 17-18 הם המומלצים). הבדיקה כוללת שלושה חלבונים: חלבון עוברי – AFP, גונאדוטרופין שליתי – HCG, ו אסטריול חופשי UE-3.

שלושת החלבונים האלה נמצאים בדם האשה בדרך כלל רק בהריון, רמתם משתנה בשלבי ההריון השונים. חלבון עוברי נמוך מגביר סיכון לתסמונת דאון. חלבון עוברי גבוה עלול להיות קשור למום פתוח בגוף העובר, מחלות כליות נדירות וסיכון יתר לסיבוכי הריון בשליש השלישי של ההריון. HCG גבוה מגביר סיכון לתסמונת דאון בעובר, הוא קשור גם לסיבוכי הריון בהמשך ההריון, לידה מוקדמת וכו'.

מאידך,HCG נמוך, מגביר סיכון לטריזומיה 18 בעובר. אסטריול חופשי נמוך מאוד עלול להיות קשור למחלת עור בעובר מסוג עור יבש ומקושקש. תוצאת בדיקת הדם המשולשת כוללת רמה של כל אחד משלושת החלבונים ודרגת סיכון משוקלל לעובר עם תסמונת דאון. סיכון משוקלל זה מחושב על פי גיל האישה ותוצאות שלושת החלבונים.

בדיקה זו מאתרת כ 65% מהעוברים עם תסמונת דאון, מרבית העוברים עם טריזומיה 18 וכן תסמונות נדירות אחרות. בסיכון של מעל ל 1:380 מומלץ על בדיקות מי הממומנת ע"י קופת החולים. במרבית הנשים עם עליה בסיכון לתסמונת דאון בבדיקת מי שפיר ימצא עובר תקין.

אצל 90% מהנשים הנבדקות מתקבלת תוצאה תקינה בבדיקת הדם המשולשת. בסיכון משוקלל של 1:380 ומעלה, אנו נזמין את האשה לייעוץ ונמליץ לשקול בדיקת מי שפיר. במקרה שרמתו של אחד משלושת החלבונים חריגה, גם ללא עליה בסיכון המשוקלל, תוזמן האשה לייעוץ גנטי בו תוסבר משמעות התוצאות. בייעוץ הגנטי נלקחות בחשבון תוצאות שתי הבדיקות (סקר שליש I + II) ותוצאות סקירת המערכות המוקדמת והמאוחרת וניתנות המלצות לברור הממצאים הבלתי תקינים.

שימו לב

במקרה שמדובר בהריון רב עוברי, התוצאה מחושבת לכל עובר בנפרד, ומהימנותה קטנה יותר מאשר בהריון חד עוברי. בדיקת הדם המשולשת אינה נותנת אבחנה סופית, אלא הערכת סיכון בלבד. בדיקה אבחנתית תוכל להתבצע במי השפיר בלבד. בדיקה זו אינה מגלה את כל המומים. תוצאה תקינה מורידה סיכון לעובר עם תסמונת דאון ומומים פתוחים במערכת העצבים המרכזית.

יש לציין כל אישה שהרתה כשמלאו לה 35 שנים זכאית לבצע בדיקת מי שפיר במימון קופת החולים.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

הנרייטה - מועדון נשים ויולדות כאן בשבילכן