נגישות

כהורים אנו מלווים את תינוקנו לאורך שלבי ההתפתחות השונים בפליאה שמהולה לעיתים בדאגה.

חשוב לזכור שלכל ילד קצב התפתחות משלו, ויש לתת לתינוק את המרחב והתנאים שלהם הוא זקוק כדי לעבור משלב התפתחות אחד למשנהו.

בכל שיחה בין אמהות טריות עולה, במוקדם או במאוחר, נושא התפתחות התינוק; "הבן שלי כבר מתגלגל גלגול מלא!" "ושלי כבר מתיישב בעצמו"...

לעיתים חוששים ההורים שילדם אינו מתפתח בקצב הנכון, אך חשוב לזכור כי לכל ילד יש קצב התפתחות משלו, ואין טעם לבצע השוואות בין ילדים שונים בתוך המשפחה ומחוצה לה. היחיד שמוסמך לקבוע איחור או פיגור התפתחותי הוא רופא הילדים או מומחה להתפתחות הילד.

אבני הדרך בהתפתחות הילד מחולקות לכמה תחומים:

התפתחות מוטורית

התפתחות חושים

התפתחות קוגנטיבית/שכלית

התפתחות חברתית

אז מה אמור לקרות בכל תקופת זמן?

גיל חודש עד 3 חודשים

ההתפתחות המוטורית של התינוק:

תנועות ידיים לא מתואמות.

הבאת ידיים לטווח העיניים והפה.

הנעת הראש מצד לצד בזמן שכיבה על הבטן.

הראש צונח לאחור אם לא תומכים בו.

אגרופים קמוצים.

רפלקסים ערים.

התפתחות חושית של התינוק:

מתמקד בראייה במרחק של 16-20 ס"מ.

מבט נודד ולעיתים פוזל.

מעדיף צורות של שחור ולבן וניגודים חזקים.

מעדיף פרצוף אדם על פני צורות אחרות.

השמיעה בשלה לחלוטין.

מזהה מספר קולות.

יכול להסתובב לכיוון קולות מוכרים.

מעדיף ריחות מתוקים.

נרתע מריחות מרים או חומציים.

מזהה את ריח חלב אימו.

מעדיף תחושות רכות ומחבקות.

נרתע ממגע קשוח ומחוספס.

גיל 3 חודשים עד 7 חודשים

ההתפתחות המוטורית של התינוק:

בשכיבה על הבטן מרים ראש וחזה.

בשכיבה על הטן תומך את הגוף בידיים.

מותח את הרגליים ובועט בשמיכה על הבטן או על הגב.

פותח וסוגר את הידיים.

בזמן שכפות הרגליים מונחות על משטח קשה, מותח את רגליו.

הבאת ידיים לפה.

חבטה בידיים בחפצים תלויים.

תפיסה ונענוע של צעצועים המיועדים לאחיזה.

ההתפתחות החושית של התינוק:

מסתכל ומתמקד בפנים.

מעקב אחר חפצים נעים.

זיהוי אנשים מוכרים ממרחק.

שימוש בידיים ובעיניים בתיאום.

חיוך למשמע קול ההורים.

מלמול.

חיקוי קולות מסויימים.

הפניית הראש לכיוון הקול.

ההתפתחות החברתית של התינוק:

חיוך חברתי.

הנאה ממשחק עם אנשים ובכי כשהמשחק פוסק.

הבעה עצמית בעזרת הפנים והגוף.

חיקוי מספר תנועות והבעות פנים.

גיל 7 חודשים עד שנה

ההתפתחות המוטורית של התינוק:

התהפכות מהבטן לגב וחזרה.

התחלת ישיבה (בתחילה עם תמיכה ואחר כך עצמאית).

יכולת לשאת את משקל הגוף על הרגליים.

העברת חפצים מיד ליד.

אחיזה טובה

ההתפתחות החושית של התינוק:

ראיית צבע מלאה.

הבשלת הראייה למרחק.

הבשלת היכולת לזהות עצמים נעים.

מגיב לשמו.

מגיב למילה "לא".

זיהוי רגשות לפי טון הקול.

שימוש בקול להבעת שמחה או כעס.

מלמול מורכב יותר.

ההתפתחות הקוגניטיבית של התינוק:

מציאת חפצים שהוחבאו חלקית.

חקירה בעזרת ידיים ופה.

מאבק להגיע לחפצים שמחוץ להישג יד.

ההתפתחות החברתית של התינוק:

הנאה ממשחק חברתי.

התעניינות מדמויות במראה.

תגובה להבעות פנים של אחרים ברמה הרגשית.

גיל שנה

ההתפתחות המוטורית של התינוק:

ישיבה ללא תמיכה.

זחילה קדימה על הבטן.

עמידה על ארבע.

זחילה על ארבע.

מעבר מישיבה לזחילה.

עמידה.

הליכה בעזרת רהיטים.

עמידה לזמן קצר ללא תמיכה.

יכולת ללכת מספר צעדים ללא תמיכה.

ההתפתחות הקוגניטיבית של התינוק

בחינת חפצים בצורות ושיטות שונות- ניעור, חבטה, זריקה ועוד.

מציאת חפצים מוסתרים בקלות.

הסתכלות על תמונה נכונה כאשר קוראים בשמה.

חיקוי תנועות.

שימוש נכון בחפצים (שתייה מכוס, סירוק שיער, חיוג בטלפון ועוד).

התפתחות השפה של התינוק:

מתן תשומת לב לדיבור.

תגובה לבקשות פשוטות.

תגובה למילה "לא".

תגובה בתנועות כמו נענוע ראש למילה "לא".

אומר: "אמא" ו"אבא".

מגיב בהתלהבות ובהתפעלות.

ניסיון לחקות מילים.

ההתפתחות החברתית והרגשית של התינוק:

חרדת זרים.

בכי כשההורים עוזבים – חרדת נטישה.

חיקוי אנשים במשחק.

העדפת אנשים או צעצועים מסוימים.

בדיקת תגובת ההורים למעשים בזמן ההאכלה (סירוב לאכול, יריקת האוכל ועוד).

בדיקת תגובת הוריו למעשים (לדוגמא: בכי).

פחד ממצבים מסוימים.

העדפת הורה או מטפל על אחרים.

חזרה על קולות או תנועות למשיכת תשומת לב.

האכלה עצמית באצבעות.

הילד מושיט רגל או יד בזמן הלבשתו.

אבני הדרך המתוארות כאן הן כלליות, ותינוקות שאינם מתפתחים בהתאם להן עדיין יכולים להיחשב בריאים ובעלי התפתחות תקינה.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

הנרייטה - מועדון יולדות כאן בשבילכן