נגישות

תנוחות לידה

ניידות ותנועתיות של האם במהלך לידה הינה אחת השיטות היעילות להתמודדות עם צירי הלידה. הוכח במחקרים, כי יולדת הנמצאת בתנוחות ניצבות (ישיבה, עמידה, הליכה) חווה צירים פחות כואבים.

רוב היולדות מתחילות את הלידה בבית. באופן טבעי, היולדות מחפשות מזור לכאביהם בשינויי תנוחה. בדרך כלל נדנוד האגן, כפיפה קדימה תוך הישענות על קיר או משענת גבוהה. אין תנוחה אחת שהיא אידיאלית לכל היולדות, ולכל תנוחה יתרונות משלה. התינוק, שנמצא באגן מתקדם לקראת תעלת הלידה ומשם לאוויר העולם, זקוק לעזרת כוח הכבידה בדרכו החוצה ולתנועות גופה של אמו כדי להיכנס לתעלת הלידה בתנוחה מיטבית .

בחדר הלידה ניתן ליישם את רוב התנוחות תוך שימוש בעזרים, הנמצאים בחדר הלידה כדוגמת כדור פיזיו, כריות הנקה לתמיכה וכן במיטת הלידה, אותה ניתן להתאים לתנוחה המבוקשת. תנוחות רבות ניתנות ליישום גם עם אילחוש אפידוראלי בהדרכה נכונה, וכך ליהנות מ"שני העולמות".

תנוחות לידה נכונות:

כריעה

תנוחה מצוינת למי שהינה גמישה במפרקי הירכיים. הכריעה מאפשרת שמירה על גב ישר ומונעת לחץ על הבטן ורצפת האגן. את אותה השפעה ניתן להשיג על ידי ישיבה על שרפרף נמוך או על כיסא לידה דמוי אסלה. אלו מחקים תנוחה זו, אשר להיפתח תורמת לפתיחת האגן, משאירה את האישה בכיוון אנכי ובכך עוזרת לתינוק לרדת במהלך הציר.

עמידה על שש:

מספקת מרחב תנועה גדול יחסית, מאפשרת טלטול הגוף והאגן לכל הכיוונים, מרחיקה את הרחם מגב היולדת ובכך מסייעת להקלה בכאב ולהתקדמות התינוק. בבית ניתן לבצעה על שטיח, לרפד משענת לראש בכריות ולהישען עליהן קדימה. בחדר לידה התנוחה מיושמת על מיטת הלידה.

כדור פיזיו (physioball):

ישיבה על המשטח הרך של כדור נוחה במיוחד בזמן צירים. הכדור רך וגמיש מהכיסא, ומעניק חופש תנועה בשילוב עם תמיכה נוחה לפלג הגוף העליון, האגן והרגליים. הישיבה על כדור מאפשרת ערסול עדין של האגן בזמן ציר, קדימה ואחורה ומצד לצד. פעולות אלו יקלו על הצירים מחד ויאפשרו תנועתיות של העובר בתוך תעלת הלידה. ישיבה על הכדור מאפשרת גם קרבה של היולדת לבן זוגה שיכול לעטוף אותה מאחור, לעסות את איזור הגב התחתון או כל עיסוי מרגיע או מרפה שהיולדת רוצה בו.

שכיבה צידית:

מומלצת למנוחה בזמן הצירים וביניהם, בוודאי ליולדת עם אילחוש אפידוראלי. תנוחה זו מקלה על כאבי גב, הנובעים בין היתר משכיבה ממושכת. בתנוחה זו ניתן גם ללדת תוך הרמה של הרגל העליונה.

הצעד הראשון בייעול תהליך הלידה הינו תנועתיות. לכן, כאשר את מדמיינת את תהליך הלידה, מומלץ לדמיין אותו בתנועה. בנוסף, מומלץ להתחיל לתרגל את התנוחות השונות עוד לפני תחילת הצירים.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

הנרייטה - מועדון נשים ויולדות כאן בשבילכן