נגישות

שינויים פיזיולוגיים בתקופת ההריון

במהלך ההריון גופך עובר שינויים פיזיולוגיים ונפשיים רבים. השינויים הללו הם טבעיים וחלק מתהליך ההריון. הבנה של השינויים הללו תקל עלייך ותסייע לך להתמודד עמם.

כדי להבין מדוע את מרגישה מתחילת ההריון תחושות של אי-נוחות והפרעות מזעריות אלו ואחרות, עלייך להכיר את התהליכים המתרחשים בגופך. עלייך להבין שההריון הוא יותר מאשר סתם גדילה של הרחם והעובר שבתוכו. מחלקת יולדות במרכז הרפואי- בית חולים הדסה הר הצופים הכינו עבורך מדריך רפואי שינויים פיזיולוגיים בתקופת הריון.

מתחילת ההפריה והיווצרות העובר חלים שינויים מהירים ומשמעותיים, המשפיעים על כל המערכות בגוף. כל מערכת עוברת התאמה כדי שההריון יתפתח ויגיע ללידה בהצלחה. שינוים אלה משפיעים על ההרגשה הכללית, במידה ובאופן שונים מאישה לאישה.

הבנת השינויים והשלכותיהם על מערכות הגוף השונות עוזרת לשאת את הקשיים במהלך ההריון, ומפחיתה חרדות ומתחים מיותרים.

חלק מהתופעות חולפות מייד בתום הלידה. רובן נעלמות בתוך שישה שבועות מהלידה.

לפני ההריון משקל הרחם 60 גרם וגודלו כביצת תרנגולת. בסוף ההריון תהפוך הביצה הקטנה לשק שרירי גדול וחזק שמשקלו קילוגרם אחד, ומכיל בתוכו תינוק, שלייה ויותר מליטר מים.

בתוך הרחם גדל ומתפתח יצור חדש הדוחק את אברי הבטן של האישה. כך לוחץ ההריון באופן מכני על שלפוחית השתן, הקיבה והריאות, על עורקים ורידים ועצבים, ומותח את העור הבטן. התוצאה: תכיפות במתן שתן, צרבת, גודש בורידים, קשי נשימה ועוד מחושים כאלה ואחרים, שיחלפו לאחר הלידה, עם שובו של הרחם למימדים שלפני ההריון.

התופעות הנפוצות במהלך ההריון הן:

התכיפות במתן שתן - כדי להקל, הקפידי על שתייה מרובה של מים, ושתי מיץ חמוציות כדי למנוע דלקות בדרכי השתן. הרבי בביצוע תרגילים לחיזוק רצפת האגן (כגון תרגילי קגל) כדי לשלוט בהטלת שתן בלתי רצויה. כמובן, הקפידי להתפנות באופן קבוע, לפני יציאה ממקומות שבהם שירותים מסודרים. כמו כן, יש לשמור על היגיינה כדי למנוע זיהום, ולבצע בדיקות שתן תקופתיות במהלך ההיריון, לשלילת זיהום בדרכי השתן.

צרבת- נגרמת כתוצאה מלחץ הרחם הגדל על הקיבה ומהרפיה של הסוגר העליון של הקיבה, בהשפעת הפרוגסטרון. ניתן להקל את תחושת הצרבת על ידי ארוחות קטנות ותכופות; הימנעות ממאכלים מתובלים, מטוגנים ושמנים; אכילת שקדים טבעיים וג'ינג'ר; שתייה מרובה, שתיית מים או מי סודה בלגימות קטנות ולסירוגין; שכיבה על צד שמאל בתמיכת כריות או בתנוחת חצי ישיבה. בצעי הליכות לאחר הארוחה, והימנעי משכיבה לאחר הארוחה. 

בחילה/הקאה- נגרמות בגלל שינויים הורמונאליים וכימיים בזמן ההריון. הבחילה עלולה להתגבר במצב של בטן ריקה. ניתן להקל על ידי אכילת חטיפים יבשים ועשירים בפחמימות, כמו צנימים או ביסקוויטים לפני השינה ולפני הקימה בבוקר. 

עייפות- נגרמת בהשפעת הורמון הפרוגסטרון. היא מהווה מעין איתות על צורך של הגוף במנוחה.

הפרעות בשינה- נגרמות מרצון להטיל שתן לעיתים תכופות, תנוחה לא נוחה במיטה, תנועות העובר, או מתח ודאגה. ניתן להקל תופעה זו בעזרת הימנעות משתיית קפה ומשקאות מכילי קפאין, שימוש בכריות רכות לשיפור נוחות השכיבה, וכן הפגת מתחים ושחרור פחדים וחרדות - בעיקר דרך שיחה. 

עצירות- מופיעה בעקבות הפחתה בתנועתיות המעי, כתוצאה מהפרשת הורמון הפרוגסטרון וספיגת יתר של נוזלים במעי הגס. ניתן להקל באמצעות תזונה מתאימה, הכוללת: שתייה מרובה (2 - 3 ליטר ליום), מומלץ לשתות כוס מים חמים בבוקר לפני הארוחה; פירות וירקות טריים; מזון עשיר בתאית, כגון: לחם מלא, שזיפים ותאנים יבשים. כמו כן רצוי להקפיד על פעילות גופנית, כמו הליכה והתעמלות יומיומית. 

טחורים- נוצרים עקב התרחבות וגודש של כלי הדם. כדי למנוע טחורים יש להשתדל להימנע מעצירות, כלומר להקפיד על שתייה מרובה וכלכלה נכונה ועשירה בסיבים. במידה ויש טחורים, ניתן להקל על ידי טיפול מקומי ואמבטיות אזוריות. 

כאבי גב- נגרמים עקב שינוי במרכז הכובד, עלייה במשקל, ומתח רב בשרירים בשל הצורך לשמור על יציבות הגוף. הורמוני הפרוגסטרון והרלקסין גורמים לפעמים לריכוך הרצועות, רפיון המפרקים וחוסר יציבות הקרסוליים. ניתן להפחית כאבי גב על ידי: תרגילי התעמלות - כגון טלטולי אגן, יציבה נכונה והליכה; נעילת נעליים יציבות ונוחות; עיסוי גב ולחץ נגדי באזור הכואב. כמו כן, קומי בהדרגה ממצב שכיבה לעמידה, ומישיבה לעמידה. הרימי חפצים בגב זקוף, כאשר העומס מוטל על הברכיים ולא על הגב. 

התכווצויות שרירים ברגליים- מקורן בספיגה לקויה של סידן או ליקוי מקומי באספקת הדם. אמצעי הקלה מומלצים הם: מתיחת הרגל המכווצת ויישור הברך כאשר כיוון העקב קדימה, תוך הפעלת לחץ נגדי; עיסוי מקומי עם שמן או משחה טבעית (בנ-גיי, טייגר אויל); אמבטיה חמה לפני השינה. 

נפיחות בידיים וברגליים- נגרמת כתוצאה מאגירת נוזלים פיזיולוגית בהריון. מומלץ להסיר תכשיטים הדוקים (כגון טבעות), להגביה את הרגליים במנוחה, ולנעול נעליים נוחות ולא לוחצות. 

דליות ברגליים- נגרמות בהשפעת הפרוגסטרון, עקב התרחבות וגודש בכלי הדם. הדליות מופיעות בעיקר ברגליים, בפות ובפי הטבעת. כדי להקל, מוצע להגביה את המיטה בצד של הרגליים ב- 10 ס"מ, מאחר ששכיבה בזווית זו מקטינה את הגודש. כמו כן יש לגרוב גרביים אלסטיות מהבוקר, לפני הירידה מהמיטה, ולבצע תרגילים לכפות הרגליים. שימי לב לשינויים באזור הגודש. אם יופיע אודם, חום מקומי או דימום יש לגשת לרופא המטפל. 

בעיות חניכיים- נובעות מריבוי כלי דם בחניכיים בהשפעת הורמוני ההיריון. ככל שמתקדם ההיריון ייתכן שהחניכיים יתנפחו וידממו בקלות. לצמצום התופעה רצוי להבריש את השיניים (במברשת רכה) פעמיים-שלוש ביום, לפחות, ולהעביר חוט דנטאלי בין השיניים לאחר כל צחצוח. חשוב לבקר לפחות פעם אחת במשך ההיריון אצל רופא שיניים ושיננית. 

אנמיה- (חוסר דם), הינה בעיה שכיחה בקרב נשים הרות ומאופיינת בהרגשת עייפות מתמדת. למניעה יש לאכול מזון עתיר ברזל, כגון ירקות ירוקים (פלפל ירוק, ברוקולי, חסה), אגוזים ושקדים, חלמון ביצה, בשר אדום והודו, חיטה מלאה. בנוסף ניתן ליטול כדורי ברזל.

תופעות בעור הפנים והגוף- מתרחשות בעקבות שינויים הורמונאליים ו/או חשיפת יתר לשמש. אצל חלק מהנשים מופיעים כתמים חומים (chloasma) סביב העיניים והאף. בתחילת השליש השלישי להריון מגלות נשים לא מעטות קו כהה בעור (linea negra) הנמתח מהטבור כלפי מטה. רוב הסימנים נעלמים או פוחתים בתוך שישה חודשים ועד שנה מהלידה. 

שינויים במצב הרוח- נגרמים כתוצאה מתהליכים הורמונאליים ומחרדה, מהלידה הקרבה ומהשינוי הצפוי בחיים. לעיתים קרובות שיחה מלב אל לב משפרת את מצב הרוח והמצב בכלל.

זכרי: ההריון הוא תופעה נורמאלית, אשר במהלכה קיימות תחושות שונות מאלה שחווית בתקופות אחרות בחיים. השתדלי "לקבל" תקופה זו וליהנות ממנה. יחד עם זאת, התייחסי לתופעות חריגות וטפלי בהן. סבלנות, התנהגות על פי הצרכים המיוחדים והקצב הטבעי של ההריון שלך (ולא של אחרים) יתרמו למידת ההנאה מתקופת החיים המיוחדת הזו, ותפחית את המתחים. זהו זמן להאט, לעצור לרגע ולהאזין לרחש הפנימי. 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

הנרייטה - מועדון נשים ויולדות כאן בשבילכן